fbpx

Pomysły na drugie śniadanie + kartoSmaczki do wydrukowania

Wspominałam już o tym, że jestem fanką jedzenia? Chyba tak. Interesuję się nim zarówno od strony teoretycznej (czym jest w ogóle zdrowe jedzenie), jak i praktycznej (uwielbiam gotować). Lubię próbować nie tylko nowych przepisów, ale również produktów – warzywa, których nigdy nie jedliśmy, nie znany nam owoc, inne niż zwykle mięso… Z tych eksperymentów w kuchni wynikają moje nie-kanapkowe pomysły na drugie śniadanie. 

pomysły na drugie śniadanie

Co powinno znaleźć się w pudełku z drugim śniadaniem?

Rozpoczynam od trudnego pytania. Wokół nas funkcjonuje mnóstwo teorii i informacji o tym, co powinniśmy jeść, a czego unikać. Co chwilę pojawiają się jakieś nowe wieści. Skupię się dziś na tym, z czym możecie spotkać się u większości specjalistów w tej dziedzinie, z jednym małym ALE.

Trzy podstawowe grupy produktów, które spożywamy to białka, tłuszcze i węglowodany. Większość dietetyków jest zgodna, że powinniśmy dostarczać do organizmu produkty z każdej z tych grup. Zetknęłam się jednak z informacjami, że nie jest to pełna prawda. Wiele badań wykonanych w wiodących ośrodkach akademickich pokazuje, że węglowodany (również złożone) nie muszą być dostarczane do organizmu z zewnątrz, ponieważ ciało samo jest w stanie wytworzyć wszystko, co z nich otrzymuje. Ponadto to m.in. one (a nie tłuszcze!) są odpowiedzialne za problemy współczesnego świata z nadwagą.

Dla zainteresowanych tematem polecam książkę Jonathana Bailora „Mit kalorii” i stronę Sane Solution. Tymczasem skupię się na tym, co jest wspólne dla wszystkich specjalistów.

W pojemniku z drugim śniadaniem powinny się znaleźć:

  • białka
  • zdrowe tłuszcze (to one powodują, że czujemy się najedzeni),
  • nie-skrobiowe warzywa (możemy ich jeść dowolne ilości, mają pozytywny wpływ np. na nasz metabolizm),

Możesz też dorzucić:

  • owoce
  • węglowodany złożone.

pomysły na drugie śniadanie

Przedstawiłam Ci powyżej idealną wersję posiłku, Ty weźmiesz z niej to, co uznasz za słuszne. Zachęcam Cię jednak do eksperymentów. Nie zakładaj od razu, że Twoje dziecko czegoś nie zje. Przeczytaj również, jak zachęcić dziecko do jedzenia warzyw.

W przypadku maluchów dużo zależy od tego, jak jedzenie jest podane. Mam więc dla Ciebie małą niespodziankę: na końcu artykułu znajdziesz informacje o kartoSmaczkach do wydrukowania. Są to kolorowe, wesołe karteczki, które możesz wydrukować i wrzucić do pojemniczka z drugim śniadaniem Twojemu mężowi lub dzieciom. Sprawisz im tym radość i pokażesz, że myślisz o nich.

 

Pomysły na drugie śniadanie

Najwygodniej jest przygotować drugie śniadanie w tzw. lunch boxie (chyba nie ma na to polskiej nazwy). Szczególnie polecam pudełka z minimum trzema przegródkami. Dzięki temu możesz włożyć do niego produkty z różnych kategorii.

W moim odczuciu pomysły na drugie śniadanie powinny być jak najbardziej urozmaicone. Nie tylko dostarczamy w ten sposób wielu składników odżywczych, ale również wychodzimy naprzeciw psychologicznej potrzebie różnorodności w życiu.

W poniższym zestawieniu pogrubiłam te propozycje, które dodatkowo zawierają dużą ilość węglowodanów, czyli według niektórych specjalistów należy ich unikać lub spożywać w mniejszych ilościach.

 

Produkty białkowe

  • kawałki kurczaka lub indyka (pieczone, smażone, gotowane),
  • kawałki ryby,
  • jogurt naturalny lub grecki,
  • pestki dyni lub słonecznika,
  • pistacje,
  • orzechy nerkowca,włoskie, ziemne (niesolone), macadamia, laskowe, brazylijskie,
  • fasola biała lub czerwona (nasz Franek bardzo lubi jeść samą fasolkę ugotowaną), również z piekarnika z przyprawami,
  • ciecierzyca, soja (po prostu ugotowane lub w wersji z piekarnika),
  • jajko,
  • kawałki sera żółtego (np. cheddar).

 

Produkty tłuszczowe

  • kawałki ryb morskich,
  • orzechy nerkowca,włoskie, ziemne (niesolone), macadamia, laskowe, brazylijskie,
  • migdały,
  • pestki dyni i słonecznika.

 

Warzywa nie-skrobiowe

Pokrojone w słupki lub w całości (warzywa nie-skrobiowe to, najprościej mówiąc, te, które możesz zjeść na surowo). Podaję kilka propozycji, na pewno znajdą się jeszcze jakieś, których nie próbowaliśmy:

  • marchewka,pomysły na drugie śniadanie
  • ogórek,
  • pomidorki koktajlowe,
  • papryka (różne kolory),
  • rzodkiewka,
  • kalarepka,
  • seler naciowy.

 

Owoce

Wybór jest ogromny, podam tylko kilka pomysłów:

  • jabłka,
  • gruszki,
  • winogrona,
  • banany,
  • mango,
  • melon,
  • śliwki,
  • morele,
  • brzoskwinie,
  • nektarynki,
  • pomarańcze,
  • mandarynki,
  • grejpfruty,
  • pomelo,
  • ananas (świeży),
  • kiwi
  • w sezonie letnim: truskawki, maliny, jagody, borówki, jeżyny.

 

Pomysły na drugie śniadanie wymagające więcej przygotowań 

Wszystkie propozycje z tej grupy zawierają dużą ilość węglowodanów  – te dania można przygotować wcześniej w większych ilościach, niektóre z nich nadają się do przechowywania w zamrażarce.

 

Nie byłabym sobą, gdybym nie dodała do tych propozycji czegoś, co pomoże również umacniać relacje w Twojej rodzinie. Słyszałaś o tzw. „lunchbox notes” – kartoSmaczkach? Dzięki nim pomysły na drugie śniadanie nabiorą nowych barw.

Są to karteczki, które zawierają pozytywny przekaz dla osoby, która je otrzymuje. Można je wrzucić do pudełka z drugim śniadaniem. Przecież miłość najczęściej wyrażamy przez proste, codzienne gesty. Wykorzystaj tę okazję do sprawienia radości bliskim.

W zestawie są cztery kartoSmaczki w formacie pdf.

Pobierz KartoSmaczki

 

Jak zwykle wygląda drugie śniadanie w Twojej rodzinie?